délka trasy : 23 km - délka základní - zelené trasy, která lze libovolně prodlužovat a zkracovat dle sněhových podmínek
autor trasy : Vlčááák a Marťas
o trase : tak jako Šumava i Brdy mají svojí lyžařskou magistrálu. Je sice o mnoho kratší než její starší šumavská sestra, ale co se týče zajímavostí na trase se s ní určitě nezadá. Proto se na tuto krásnou přejezdovou běžkařskou trasu z blízka podíváme. Trošičku problematičtější je přístup do trasy magistrály. Když opominu dopravu autem přímo na záchytné parkoviště do Orlova a nebo Kvaně, což však ale komplikuje celý přejezd magistrály, musíme se vydat brzkým ranním autobusem z Příbrami do Starého Podlesí nebo Orlova (podle toho jakou variantu trasy chceme zvolit) a nebo z Hořovic do Zaječova (v případě, že chceme absolvovat magistrálu ve směru Zaječov - Orlov - Příbram). Do obou měst, tedy Příbrami a Hořovic se dá snadno dostat např. vlakem. Viz. Jízdní řády .
nástup do trasy :
- žlutá turistická značka ze Starého Podlesí směrem k Orlovu nebo místo cca 300 m severně od této turistické značky (viz. mapa trasy), jako přístupovou trasu do stopy můžeme použít žlutou nebo žluto-modrou pěší trasu (viz. mapa), nebo brzkou ranní autobusovou linku Příbram - Staré Podlesí - Orlov), pokud se vydáme magistrálou z Příbrami do Zaječova
- parkoviště v obci Orlov (kratší verze magistrály), vlastní autodoprava nebo ranní autobusová linka Příbram - Staré Podlesí - Orlov, pokud se vydáme magistrálou z Příbrami do Zaječova
- parkoviště v obci Kvaň, vlastní autodoprava
- místo pod lomem v obci Zaječov (viz. mapa trasy), ranní autobusová linka Hořovice - Zaječov - pokud se vydáme magistrálou ze Zaječova do Přibrami, toto místo nástupu se může díky různým sněhovým podmínkám měnit!
popis trasy : Popis této běžecké lyžařské stopy se bude zaměřovat především na základní, tedy v mapě vedenou zelenou trasu, a to navíc ještě jetou ve směru Příbram - Zaječov. Jako výchozí bod naší cesty zvolíme žlutou turistickou značku KČT v místě, kde nám ve Starém Podlesí vchází po cestě do lesa. K tomuto místu jsme se dostali pěšky od nádraží v Příbrami. Po žluté turistické značce stoupáme cca 1 km na křižovatku pod Dubovou horu. Zhruba v polovině stoupání se naše trasa spojuje s případnými běžkaři jedoucími z našeho druhého místa nástupu ve Starém Podlesí. Dále pak jedeme volnějším výstupem až k parkovišti v obci Orlov, další cca 2 km. Zde najdeme výchozí bod pro běžkaře, dopravující se do stopy automobilovou dopravou. Pak už se vydáme po hlavní části Bdrské magistrály prudce vzhůru ve stopě k rozcestí Pod Třemošnou a dále nahoru až na hřeben spojující Třemošnou a Ohrádku. Tento cca 1 km dlouhý úsek dá opravdu zabrat. V případě opačného směru jízdy (Zaječov - Tok - Příbram) se jedná o velmi nebezpečný a rychlý sjezd. Po zdolání tohoto horšího úseku nás čeká pohodová jízda po hřebenovce Třemošná - Velká Ohrádka - Malá Ohrádka a poté dále severním směrem k nejvyššímu brdskému vrcholu - Toku. Nejprve musíme překonat asfaltovou cestu mezi Obecnicí, Pilskou vodní nádrží a Borem (Obecnické sedlo) a poté mírným stoupáním až k místě kde se říká U Můstku. Zde stopa obchází po cestě prameniště Albrechtského potoka a napojuje se na cestu spojující jednu z mnoha odboček asfaltky mezi Pilskou vodní nádrží a Borem směřující k protipožárnímu pásu cílové dopadové plochy Tok a dále k bývalé hájovně na Carvánce. Tato spojka je v naší mapě vyznačena modrou trasou a dá se využít při sjezdu dolů z Toku zpět do Orlova (více v dolní části textu - modrá úniková trasa). My se ale vydáme směrem nahoru do kopce až k místu, kde se naše stopa kříží s protipožárním pásem dopadové plochy. Zde máme první možnou odbočku z naší základní zelené trasy a to sice vydat se po zmíněném pásu přímo k vrcholu Toku - žlutá trasa(viz.dále v textu). My ale pokračujeme ve stopě vedoucí po cestě rovnoběžné s protipožárním pásem až na louku s loveckou boudou, která stojí poblíž bývalé hájovny Carvánka. Na tomto místě stojí za povšimnutí odpočívadlo u boudy využitelné v případě hezkého počasí k odpočinku, a především památník hájovny Carvánka. Chceme-li se vyhnout vrcholům Toku, můžeme se vydat po uvedené oranžové trase, jinak však zamíříme spojkou (dále po zelené trase) přímo k nejvyššímu brdskému místu, tedy vrcholu Toku. Ten poznáme snadno neboť se v místě vrcholu nachází dřevěný samorost ve tvaru hlavy tetřívka. Nyní nás čeká cesta mírným klesáním severním směrem po protipožárním pásu k nespávně uváděnému vrcholu Toku, kde se nachází teploměr. Tento úsek stopy bývá ve své části podmáčený, obzvlášť když panuje mírné zimní klima. Proto doporučujeme využít možnosti jet po horní hraně náspu a nebo dokonce za hranou náspu tohoto pásu. Sjezdem dorazíme na křižovatku, kde si můžeme odbočit do plochy na vyhlídku z temene vrcholu Toku. Po návratu zpět do stopy pokračujeme sjezdem po pásu až na křížovatku s asi nejznámější brdskou silnicí (Aliankou, křižovtka na Dlouhém kameni) a dále dolů až k dalšímu významnému vrcholu - Houpáku. Po výjezdu z lesa máme několik možností jak absolvovat zbytek trasy magistrály do Zaječova. Jak zdoláme Jedlinu (cílová dopadová plocha s německými bunkry, tzv. pixlami, srubem Jordán a dalšími vojenskými objekty) je určeno spíše sněhovými podmínkami a naší troufalostí ohledně ovládání svých běžek ve sjezdech. Světle modrá trasa uvedená na naší mapě je sice asi nejpozoruhodnější, ale více méně se dá absolvovat spíše pouze pěšky. Červená trasa je sice mírumilovnější, ale je také zvládnutelná jen za vynikajících sněhových podmínek. Dostatek sněhu na Jedlině komplikuje především častý a všudy přítomný západní vítr, který sfoukává sníh až k východnímu okraji Jedliny - jejímu protipožárnímu pásu. Naše zelená trasa tedyignoruje vyhlídku z Houpáku, bunkry na Jordánu (světle modrá trasa) a pokračuje po východním úbočí Jedliny sjezdem po protipožárním pásu k cestě spojující Jordán s Hejlákem až k místu, kde stávala hájovna Hořovická baština. Od křižovatky cest na Baštině, pokračujeme ve stopě, která je vyjeta v lesním průseku a dále pak směrem k západnímu rohu Němci vystavěného letiště Hejlák. Odtud pak stálým klesáním lesním průsekem až k silnici Zaječov - Obecnice. Bohužel musíme zvládnout cca 200 m dlouhý úsek po této asfaltové silnici, která bývá téměř vždy prohrnuta a posypána. Sjízdná bývá alespoň při kraji u příkopu nebo těsně za ním. Po zdolání nepříjemného úseku cesty odbočíme doprava na cestu obcházející vrch Beran až k obci Kvaň. Zde končí trasa pro návštěvníky Brd, kteří přicestovali autodopravou. Ostatní běžkaři se vydávají sjezdem za místním kamenolomem až dolů do obce Zaječov. Na závěr nutno poznamenat, že za povšimnutí v této vsi rozhodně stojí Augustiniánský klášter Svaté Dobrotivé. V Zaječově se také nachází auobusová zastávka na lince Zaječov - Hořovice.
turistické zajímavosti na trase :
památný buk v Orlově
památník bývalé hájovny Carvánka
kóta nejvyššího brdského vrcholu - Toku (865 m.n.m.)
nesprávný vrchol Toku s teploměrem
vyhlídka na Toku
louka na bývalé Hořovické baštině
letiště Hejlák
Augustiniánský klášter Svaté Dobrotivé
nebezpečné a zrádné úseky na trase :
prudké stoupání z Orlova k rozcestí Pod Třemošnou a dále pak na hřeben Třemošná - Ohrádka, v případě opačného směru jízdy (Zaječov - Tok - Příbram) se jedná o velmi nebezpečný a rychlý sjezd
úsek vrchol Toku - nesprávný vrchol Toku v místě protipožárního pásu bývá silně podmáčen, dá se ale jet po horní hraně nebo za hranou náspu
cca 200 m dlouhý úsek po asfaltové cestě Zaječov - Obecnice, pod křižovatkou u Bílého křížku, bývá téměř vždy protažen a posypán
doporučená mapy :
turistická mapa Brdy 1:25 tis. Strašicko a Rožmitálsko, 2.vydání, Geodézie Online mapa č.35 Brdy a Třemšínsko a č.34 Brdy a Rokycansko z edice Klubu českých turistů
varianty prodloužení trasy :připravili jsme pro Vás několik variant prodloužení nebo zkrácení středobrdské magistrály resp. její základní zelené trasy. V mapě jsou označeny barvami
žlutá trasa - zkratka obcházející odpočívadlo a loveckou boudu u bývalé hájovny Carvánka: zkratka : o cca 300 m vůči základní zelené trase trasa zkratky : v místě kde přicházíme stopou po cestě od Můstku k protipožárnímu pásu na Toku se dáme právě po něm,vyhneme se tak zajiížďce na bývalou Carvánku
oranžová trasa - zkratka obcházející vrcholy Toku a vyhlídku z úbočí temene vrcholu : zkratka :o cca 1,5 km vůči základní zelené trase trasa zkratky :od bývalé hájovny Carvánka se vydáme severním směrem přímo k silnici zvané Alianka, křižovatce se říká U Dlouhého kámene. Trasou se tak vyhneme vrcholům Toku a vyhlídce v cílové dopadové ploše. Pakliže se nehceme ochudit o vyhlídku z úbočí temene vrcholu, můžeme sjet do plochy po hnědě vyznačené spojce (viz. hnědá trasa - spojka v mapě). Tím se také vrátíme na základní zelenou trasu magistrály.
červená trasa přes cílovou dopadovou plochu Jedlina : zkratka : tato trasa nezkracuje původnízelenou trasu, je to její varianta trasa zkratky : po výjezdu z lesa od silnice Alianka (tedy od Toku) se vydáme přímo směrem na vrchol Houpáku, kde stojí německá pixla. Těsně před vrcholem však odbočíme doleva po cestě z kopce dolů na asfaltku spojující Jordán a Hejlák. Dále pokračujeme k severnímu okraji Jedliny, kde se nachází další německá pixla upozornění : pozor při sjezdu po úbočí Houpáku. Sjezd je prudký a rychlý, při nedostatku sněhu je bežkař ohrožen většími vystupujícími kameny. Na trase jsou díky větru svátá místa !
světle modrá trasa přes vojenské objekty na Jedlině : zkratka : tato trasa nezkracuje původnízelenou trasu, je to její varianta trasa zkratky : po výjezdu z lesa od silnice Alianka (tedy od Toku) se vydáme přímo směrem na vrchol Houpáku, kde stojí německá pixla. Dále pak pokračujeme od této stavby pěšinou okolo zkušebního objektu z roku 1936 až k pevnosti Jordán. Z vrcholu Houpáku budeme muset s největší pravděpodobností vyrazit pěšky až dolů k pevnosti Jordán. V těchto místěch bývá stopa nesjízdná, ale určitě stojí za navštívení. Dále pak pokračujeme po červené trase (viz. výše) upozornění : pozor při sjezdu z Houpáku směrem k pevnosti Jordán. Sjezd je prudký a rychlý, při nedostatku sněhu je bežkař ohrožen většími vystupujícími kameny. Na trase jsou díky větru svátá místa ! Úsek doporučujeme absolvovat spíše pěšky a i tak vyzíváme k maximalní opatrnosti !
turistické zajímavosti na trase :
německá pixla na Houpáku - jedna z nejhezčích vyhlídek v Brdech
zkušební pěchotní srub CE - Jordán
zkušební objekt z roku 1936
fialová trasa po temeni vrcholu Jordán k Dlouhému vrchu a přes Parmovku : prodloužení :o cca 3 km k základnízelené trase trasa stopy :po výjezdu z lesa od silnice Alianka (tedy od Toku) se vydáme ostře vlevo, resp. skoro nazpět, stopou k asfaltce Hejlák - Jordán - křižovatka "V Prdeli" , kterou překonáme a vydáme se ostrým stoupáním po potipožárním páse Jedliny na úbočí vrcholu Jordán. Odtud strmým a nebezpečným sjezdem k Dlouhému vrchu. V sedýlku které se nachází mezi oběma vrcholy odbočíme doprava, abysme sjeli mírným sjezd okolo německé pixly až k vodní nádrži Parmovka. Pozor před nádrží po pravotočivé zatáčce se nachází brod přes Mourový potok. Místo nebývá povětšinou zamrzlé, proto nás čeká zouvání běžek a jejich následné nazouvání za brodem. Pak se vydáme okolo lomu (po pravé straně stopy) až k dolní části bývalé Hořovické baštiny. Zde máme dvě možnosti. Buď se z křižovatky vydáme mírným stoupáním nahoru k asfaltce spojující Hejlák s Jordánem (cca 100 m) a tím se ocitneme na naší základní zelené trase a nebo se vydáme směrem doleva, tedy cca 100 m z kopce dolů, kde se napojíme na další cestu směřující k dolnímu okraji letiště Hejlák a dále pak opět po základní zelené trase dolů do Zaječova. upozornění :
sjezd z Jordánu do sedla před Douhým vrchem je strmý a prudký, při horších sněhových podmínkách mohou vyčnívat kameny
při sjezdu z Dlouhého vrchu v úseku německá pixla - Parmovka se nachází v údolí Mourového potoka brod
modrá návratová trasa přes Pilskou vodní nádrž - okruh Orlov - Tok - Orlov : zkratka : nejedná se v pravém slova smyslu o zkratku, ale spíše o návratovou cestu z Toku do Orlova, pro běžkaře, kteří vyráželi magistálou z Orlova a chtějí se do stejného místa vrátit délka trasy : 19 km včetně nesprávného vrcholu Toku s teploměrem a vyhlídkou z úbočí temene vrcholu Tok trasa stopy : po vyjetí na Tok po základní zelené trase (Orlov - Třemošná - Ohrádky - U Můstku) a absolvování kolečka přes Carvánku a vrchol Toku (s možnou zajížďkou na nesprávný vrchol Toku s teploměrem a případně i vyhlídku z úbočí Toku) se můžeme vydat zpátky dolů do Orlova po vyznačené modré trase. Ta vede přímo z jihozápadního rohu protipožárního pásu dopadové plochy Tok částečně po zelené trase a pak dolů sjezdem po modré trase až na asfaltku spojující Obecnici s Pilskou a Borem. Po asfaltce se vydáme směrem k Pilské okolo bývalé hájovny nesoucí stejné pojmenování až ke křižovatce cest Pilská - Obecnice x Pilská - Bohutín. Zde máme dvě možnosti. Buďto se vrátit zpět do Obecnického sedla a pak zpět po zelené přes Ohrádky dolů do Orlova a nebo sjet dolů ke hrázi Pilské a pak k hájovně U Slaniny. Ostud téměř po vrstevnici až do Orlova.
zeleno - červený okruh Kvaň - Hejlák - Jedlina - Jordán - Dlouhý vrch - Parmovka - Hejlák - Kvaň : zkratka :nejedná se v pravém slova smyslu o zkratku, ale spíše o návratovou cestu z Toku do Kvaně, pro běžkaře, kteří vyráželi magistálou z Kvaně a chtějí se do stejného místa vrátit délka trasy : 21 km včetně většiny turistických zajímavostí na Jedlině a Toku. trasa zkratky : naše trasa začíná na parkovišti poblíž Kvaně pod vrchem Beran. Odtud se vydáme po zelené trase magistrály k letišti Hejlák a dále pak k Jedlině. Jedlinu můžeme zdolat několika způsoby. Buďto po klasické trase magistrály, tzn. po protipožárním pásu, který vede po východním úbočí Jedliny nebo po červené trase přímo přes Jedlinu s případnou odbočkou na světle modrou trasu, vedoucí přes vojenské objekty na dopadové ploše.Po výjezdu na Houpák se vydáme dále po zelené trase magistrály k vrcholu Toku. Navštívit můžeme vyhlídku na úbočí temene, oba vrcholy Toku, bývalou hájovnu Carvánku (vše po zelené). Jako návratovou trasu zpět do Kvaně zvolíme uváděnou oranžovou trasu do sedla Alianky (křižovatka na Dlouhém kameni) a dále pak opět po zelené k vrcholu Houpáku. Odtud využijeme fialovou okružní trasu Jordán - Dlouhý vrch - Parmovka - letiště Hejlák (podrobný popis najdeme výše na stránce). Dále pak z letiště okolo vrcholu Beran dolů do Kvaně po zelené trase magistrály.
občerstvení u trasy :
nádražní restaurace v Příbrami (otevřena od ranních hodin)
restaurace Na Samotě u lesa v Orlově
restaurace v Zaječově (u fotbalového hřiště)
Výškový profil zelené základní 23 km dlouhé trasy :
Výškový profil zeleno - modré okružní 19-ti km trasy Orlov - Tok - Orlov :
Výškový profil zeleno - červené okružní 21 km dlouhé trasy Kvaň - Tok - Kvaň :